Experiència Escola Ciutat Comtal: quarta sessió


Quarta sessió: 13 de febrer de 2019 


I. Objectius:

  • Articular el projecte interdisciplinar “Nens i nenes de Pau”. Clarificar el mapa conceptual del projecte arpilleres i la seva vinculació teòrica i metodològica amb el projecte “Nens i nenes de pau”.
  • Vincular els continguts de “Teixint Fils d’Emocions” i els que cada cicle ha escollit treballar entorn la pau a partir del concepte de pau positiva. 
  • Experimentar les tècniques de relaxació com a mètode per regular els nivells d’activació i propiciar l’atenció i concentració del grup abans d’inicar una activitat.
  • Proporcionar espai de reflexió compartida sobre l’evolució del projecte.
  • Dotar el professorat noves eines per a treballar la motivació.

II. Continguts:

L’escola Ciutat Comtal es planteja “Teixint Fils d’Emocions com a part d’un projecte interdisciplinar d’educació per la pau més ampli, l’anomena “Nens i nenes de pau”. Aquest, d’una banda proposa que cada cicle esculli una temàtica de cultura de pau en la que centrar-se (infantil tracta el dret a l’educació a través del personatge de la Malala; cicle inicial incideix en l’assetjament escolar a partir del treball realitzat en una visita a la biblioteca i cicle superior decideix tractar el racisme i la discriminació).

De l’altra es planteja impulsar “Teixint Fils d’Emocions” amb dues intencions: com a instrument d’expressió de la problemàtica treballada per cada cicle i de projecció social d’aquestes; i  com a eina metodològica, a partir del procés de creació d’arpillera es fa un treball emocional i grupal important amb l’objectiu d’educar en capacitats de pau.

Això fa que en aquest moment del procés sentim la necessitat de recapitular i articular tots els continguts i propostes de “Nens i nenes de pau”. Per això, en aquesta sessió es reforcen aspectes de la fonamentació teòrica del projecte d’arpilleres i de cultura de pau (pau com un procés actiu i continu; educació per a la pau: valors, coneixements, metodologia i impacte; elements macro/micro i estructures transversals a la construcció de pau). Es tracta especificament el concepte de pau positiva i la relació d’aquest amb cada una de les temàtiques escollides pels cicles. També es clarifica la relació entre aquestes temàtiques i el procés de  creació d’arpilleres.

Seguidament es presenta l’escola de Tegucigalpa amb qui es farà un intercanvi, escola Álbaro Contreras, i s’exploren les aportacions que pot brindar aquest intercanvi: visió del món com una gran comunitat humana, aprenentatge mutu, col·laboració, cooperació, trencar prejudicis y construir pau des d’una dimensió macrosocial.

També s’aborden aspectes a través dels quals es pot potenciar i ampliar el projecte d’arpilleres, com participació de famílies durant la realització del procés creatiu coordinat per l’AMPA, exposició de les arpilleres a escoles de la zona amb la participació d’estudiants com a guies.

Finalment es comparteixen avenços i inquietuds del professorat entorn el projecte “Nens i nenes de pau” en tot el seu conjunt.


III. Descripció i metodologia

S’inicia la sessió amb una dinàmica de relaxació per a centrar l’atenció del grup. Posteriorment es realitza una presentació expositiva sobre la fonamentació teòrica del projecte d’arpilleres i el seu potencial com a projecte integral d’educació per a la pau, així com la seva vinculació amb projectes el projecte “Nens i nenes ​​de pau”. Mira la presentació donant clic aquí: Teixint fils d ‘ emocions i Nens de pau.

Es mostra un vídeo entorn l’escola Álbaro Contreras i  defineixen dates aproximades per a la realització de l’ intercanvi i es comenten idees sobre possibles activitats a compartir.

S’introdueix  la dinàmica cooperativa de de la Mandala de la Pau per treballar el concepte de pau positiva, reprendre aspectes bàsics de l’educació per a la pau i vincular una i altra cosa amb els temes a treballar des de cada cicle.. Aquesta activitat es realitzarà amb els infants durant la Setmana Cultural del centre.

Es realitzauna roda restaurativa on les docents comparteixen emocions, resultats i expectatives entorn el projecte.

Es finalitza la sessió amb la dinàmica de motivació Ballem amb fils, on les docents s’ubiquen en parelles i ballen utilitzant el fil com a recurs per sincronitzar els seus cossos.


IV. Recursos per a l’aula

Algunes de les eines i tècniques compartides durant aquesta jornada:

Atenció

  • Tècnica de relaxació: visualització a través de la música.

Motivació

  • Dansa amb fils

Competències Curriculars

  • “Mandala de la pau”


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s