Sensibilització

La metodologia socio-afectiva del projecte interdisciplinari “Arpilleras” proposa una sèrie de fases a través de les quals es van introduint activitats que permeten a les i els participants elaborar les seves pròpies històries personals i creacions artístiques, al seu torn aquest procés brinda eines per fomentar la convivència i la cultura de pau.

La fase de sensibilització ajuda als nois i noies a escalfar motors, a desmaquinitzar-se, és a dir, a prendre consciència del que senten, tant a nivell corporal com emocional, per obrir-se al procés.

Són tècniques senzilles de fàcil aplicació una vegada la mestre o formadora les ha practicades alguna vegada: ballar, respirar, moure’s, crear un bon clima a l’aula, riure… Son experiències importants per crear el clima de confiança i obertura necessari per decidir cadascú què vol explicar i aprendre a gestionar les emocions i els aprenentatges que vagin sorgint.

Els/les mestres no som terapeutes, però sí podem acompanyar les emocions i transformar-les”. (Neus Bartrolí)

ACTIVITATS DE SENSIBILITZACIÓ

  • Temps de cercle: un cercle de paraula introduint un objecte micròfon significatiu per al grup. Aquesta permet treballar l’escolta, donar paraula a totes les veus, promoure l’estructura igualitària i com a activitat per al coneixement mutu . Per exemple “Explica alguna cosa de tu que creguis que les altres companyes no coneixen” (dinàmica de coneixement.). Procedeix de la metodologia de Pràctiques Restauratives.
  • La xarxa: amb el grup situat en cercle, s’introdueix un cabdell de llana que circula de persona a persona, qui té el cabdell té la paraula i comparteix alguna cosa entorn el tema suggerit. Al final queda una xarxa entre persones, metàfora del grup com a sistema i comunitat.
  • El Zentangle: mètode artístic basat en la creació d’imatges a partir de patrons. Treballa concentració, creativitat, autoestima i relaxació.
  • La meva mà dominant: activitat on s’amaga la mà dominant i amb l’altra es dibuixa la primera per dins (les ratlles, els plecs, etc.). Permet treballar l’autoconeixement a partir de la reflexió següent: ¿Si no coneixem com és la mà amb la qual escrivim i fem mil coses cada dia amb ella, què passarà amb la resta de nosaltres?).
  • El  Jo-Missatge: eina per superar dinàmiques destructives de comunicació (acusar, jutjar, interpretar, parlar de l’altre, etc.). Es tracta d’centrar-nos en parlar en primera persona, des de com m’afecta (emocions) allò que passa (fets) i com m’agradaria transformar-ho (peticions).